Partra került a Szőke Tisza

January 29, 2020

Kiemeltük a legnagyobb magyar gőzhajót

Sikeresen partra került a Szőke Tisza, a legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó. A MA-HARD Vízépítő Kft. munkatársai január 23-án kezdték el kihúzni a mintegy 300 tonnára becsült roncsot, amit öt nap alatt, január 27-én sikerült kiemelni és a tervezett helyére húzni. A hajónak nem esett baja a munka során, de a további sorsáról csak az állapotfelmérések után döntenek. A KÉSZ Csoport ígérete szerint arra törekszik, hogy a Szőke Tisza újra élményt nyújthasson az iránta érdeklődőknek. 

Sikeresen kiemeltük a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tiszát. A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó január 27-én déli 12 óra 07 perckor érte el a végső pontot, ahol biztonságosan állni fog a következő hónapokban. A MA-HARD dolgozói öt nap feszített munka után kitűzték a hajó elejére a nemzeti lobogót, és a KÉSZ Csoport zászlóját.

„A munka során nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztunk ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtunk. Nagyon sokan voltak teljes joggal szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a hajó ebben a formájában partot érhet, így számunkra az adrenalin mellett óriási élmény volt az elmúlt egy hét. A csapat minden tagja érezte, hogy a munka több, mint egy szakmai kihívás, egyben felelősség is, hiszen egy százéves gőzhajó sorsa van a kezünkben. Rendkívül büszke vagyok a kollégáimra, akik példamutató kitartással és elkötelezettséggel küzdötték végig az elmúlt heteket” – mesélte Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft ügyvezetője, a mentés koordinátora.

A hajó kimentését még 2019 októberében kezdték meg, mivel az alacsony vízállás és a megfelelő időjárási körülmények lehetővé tették, hogy az elsüllyedt gőzöst kiemeljék az iszapból. Ennek köszönhetően október elején, hét év után újra úszott a Szőke Tisza.

Miután a hajót a parthoz vontatták, megkezdődtek az előkészületek, mivel a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú hajótest egyenletes alátámasztása speciális ezközöket igényelt. A biztonságos kiemelés érdekében 15 darab nagy teherbírású, egyenként 10 méter hosszú, 1,5 méter átmérőjű felfújható ballont és két kilométernyi egyedi kötélzetet gyártottak.

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítőt, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. 

„Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés” – mondta el Heizler Tamás.

A legnagyobb magyar luxusgőzöst 1917-ben gyártották IV. Károly néven. A hajó előkelősége, az elsőosztályú fogadóterem, a dohányzószalon és a bár a Monarchia és az akkori Magyarország nagyságát reprezentálta. 1944-ben a IV. Károlyt, a Szent István néven futó testvérhajóját és az egész folyami flottát Ausztriába szállították, ahonnan csak 1947-ben kerültek vissza Magyarországra. Ezután Felszabadulás névre keresztelték, majd 1958 után átalakították, így sétahajóként közlekedett, míg ki nem vonták a forgalomból. Egy ideig a fővárosban, majd 1978 után Szegeden üzemelt állóhajóként, itt keresztelte át az akkori városvezetés Szőke Tisza névre. 1980-tól étteremként, majd a '80-as évek végétől diszkóhajóként üzemelt, míg 2000-ben rossz állapota miatt elvontatták a Tápéi öbölbe. Itt süllyedt el 2012-ben az akkor 95 éves gőzhajó.