Pier B: új reptéri utasmóló - rekordidő alatt

2018. szeptember 13.
  • Mindössze 18 hónap alatt készült el a Liszt Ferenc Repülőtér 2B oldali, új utasmólója.
  • A KÉSZ Csoport és a Budapest Airport a SkyCourt projekt (2009) óta dolgoznak együtt.
  • Az utasmóló megépítése a legfontosabb része a Budapest Airport 50 milliárd forintos, BUD2020 elnevezésű repülőtérfejlesztési tervének. 

2017 márciusában, a betontörő ünnepséggel kezdődött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B utasoldali mólója, a Pier B építése. A Budapest Airport teljes mértékben saját finanszírozású beruházása a legfontosabb része a BUD2020 repülőtérfejlesztési projektnek, amelyet a repülőtér üzemeltetője 50 milliárd forint (mintegy 160 millió euró) értékben, teljes egészében saját finanszírozásból valósít meg. A BUD a B utasmóló tervezésével a 6 évvel ezelőtt átadott SkyCourt csarnokot is tervező Tima Zoltán Prima Primissima-díjas építészt és a KÖZTI tervező csapatát, míg kivitelezésével a SkyCourtot is felépítő KÉSZ Építő Zrt-t bízta meg. 

A szeptember 13-án, csütörtökön sorra kerülő ünnepélyes átadáson és épületbejáráson Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója, Szalados László, a KÉSZ Csoport műszaki vezérigazgató-helyettese és Menczer Tamás, tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkár is részt vett.

Újabb mérföldkőhöz érkeztünk a Budapest Airport életében. Az elmúlt években megvalósított repülőtér-fejlesztések sorában most ismét egy fontos projektet adtunk át – mondta Jost Lammers. - A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma évről évre sorra dönti a rekordokat, immáron négy éve dinamikusan, kétszámjegyű növekedési ütemmel bővül. Ha ez a tendencia folytatódik, az év végére 15 millió körüli utasforgalomról számolhatunk majd be, csaknem 2 millióval, azaz 14-15%-al túlszárnyalva a tavalyi, 13,1 milliós rekordunkat. A Budapest Airport az elmúlt évek egyik leggyorsabban növekedő repülőterévé vált Európában, ezzel párhuzamosan járathálózatunk sűrűsége és minősége is jelentősen javult. A kontinens majdnem minden fontos városa és régiója közvetlen járattal elérhető Magyarországról, Budapesten korábban sohasem állt még rendelkezésre ennyi hosszú távú járat. A fentiek elég okot jelentettek arra, hogy elhatározzuk az új móló építését, amely zászlóshajója a BUD2020 repülőtérfejlesztési programunknak. 

A beruházás több mint 10 000 négyzetméterrel növeli meg a nem-Schengeni 2B Terminál utasforgalmát: a 220 méter hosszú területen 10 új utashídnak és az építészeti megoldásoknak köszönhetően összesen 27 különféle beszállítási lehetőségre nyílik lehetőség. A 2B terminálhoz csatlakozó, a SkyCourt és a 2B terminál építészeti arculatával harmonizáló utasmóló egyszerre akár tíz keskenytörzsű gép (Boeing B737 és Airbus A320 gépcsalád), vagy három szélestörzsű (pl. Boeing B777 és Airbus A330) és négy keskenytörzsű repülőgép egyidejű kiszolgálására lesz alkalmas. Az új utasmoló a becslések szerint mintegy 5-6 millió fővel növeli meg a budapesti repülőtér éves utasforgalmi kapacitását.

A mintegy 8 milliárd forintos beruházás kivitelezői feladatait a KÉSZ Csoport látta el, amely rekordidő, 18 hónap alatt készítette el az új utasmólót, valamint a beruházás részeként meghosszabbította az U gurulóutat is. 

 2009-ben magunk sem gondoltuk, hogy ilyen hosszú távon részesei lehetünk a Budapest Airport sikereinek, és igazi partnerségben dolgozunk együtt majdnem egy évtizede – jelentette ki az ünnepélyes átadáson Szalados László, a KÉSZ Csoport részéről.  - Segítettük egymást a nehézségek között és együtt örülünk a közös sikereknek, mint például a számos rangos elismerésnek, melyet a SkyCourt kapott. Számunkra fontos, hogy ebben a projektben, az alkotás folyamatában, a végeredményben minden tükröződik, amit képviselünk, amit küldetésünknek és hitvallásunknak tekintünk, amit a mottónk üzen: „a tudásra építünk.” Amikor megkaptuk a megbízást a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új, 2B oldali utas mólójának kivitelezésére, biztosak voltunk benne: hiába nehéz a feladat és rövid a rendelkezésre álló idő, a partnerségre, a bizalomra és a tudásra ezúttal is építhetünk. 18 hónappal a start után az épület készen áll. A vállalt határidőre, a tervezett minőségben, és ami a legfontosabb, baleset nélkül. A B móló olyan korszerű, funkcionális épület, amely biztosan és kényelmesen kiszolgálja az egyre növekedő repülőtéri forgalmat. Ennek ellenére számos mérnöki bravúrt és korszerű technológiát alkalmaztunk.

A Budapest Airport és a KÉSZ Csoport együttműködése tovább folytatódik: napokon belül megkezdődik ugyanis egy új, hatszintes parkolóház építését, amely még magasabb minőségben szolgálhatja az utazóközönség kényelmét. 

Sajtóközlemény

Sajtóközlemény PIER B adatok

A Pier B projekt építéséről készült time lapse film megtekinthető itt: